تبلیغات
.:. واقعاً همه چیز .:. - داستان های تحول آفرین قرآن

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

طراح قالب

کاربر مهمان، خوش آمدید!

منوی اصلی
لینکهای سریع

آرشیو ماهانه
مرداد 1389

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لینک دوستان

حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
دانلود همه چیز

.:: لیست کامل لینکستان ::.


لوگوی دوستان

توضیحات


آمار بازدید
نویسندگان :
» حامد پیمانی

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

اَبر برچسبها

آلبوم کامبل افشین آذری بخت فواید رمضان گشایی ماه نسیم تجلیل دعا


تبلیغات





داستان های تحول آفرین قرآن

مرتبط با : داستانهای از قرآن

وسوسه ی شیطان

آیات قرآن فقط بر انسان ها تأثیر نمی گذارد، بلکه حتی شیاطین را نیز به فریاد در می آورد. در تفسیر آمده است که هنگام نزول این آیه:
والذین اذا فعلوا فاحشه أو ظلموا أنفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون.
و آنان که هنگام ارتکاب عمل ناپسند یا آن گاه که به خود ستم می کنند، به یاد خدا می افتند و برای گناهان خود، طلب آمرزش می کنند و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟ و بر گناه، اصرار نمی ورزند، با این که می دانند. (1)
 شیطان نگران شد و بر فراز کوه ثور (یکی از کوه های بلند مکه است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز چند شبانه روز در آن مخفی بود) رفت و با بلندترین صدا، اعوان و یاران و فرزندانش را نزد خود طلبید. تمام آنان بر گرد او جمع شدند و دلیل ناراحتی و دعوت او را پرسیدند؟ گفت: «خداوند چنین آیه ای بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرده است. او به مردم گناه کار قول داده است با توبه، گناهانشان را بیامرزد (در نتیجه تمام تلاش های ما به هدر می رود) . شما را دعوت کردم تا بدانم کیست که در برابر آن، چاره ای بیاندیشد؟ »
یکی از آنان گفت: «با دعوت انسان ها به این گناه و آن گناه ، اثر آیه را خنثی می کنم» . ابلیس گفت: «تو مرد میدان نیستی» . دیگری نیز پیشنهادی داد. او را نیز رد کرد. همین گونه هر کدام پیشنهادی دادند، ولی شیطان بزرگ همه را رد کرد. پس از مشورت، شیطان کهنه کاری به نام «وسواس خناس» پیش آمد و گفت: «من این مشکل مهم را حل می کنم» . گفت: «چگونه؟ » خناس گفت: «انسان ها را با وعده های شیرین و آرزوهای طولانی به گناه می آلایم. سپس استغفار و توبه و بازگشت به سوی خدا را از یاد آنان می برم» . شیطان این پیشنهاد را پذیرفت. او را در آغوش کشید، پیشانی اش را بوسید و گفت: «این مأموریت را به تو واگذار کردم» . و این مأموریت را تا پایان دنیا بر عهده ی «وسواس خناس» گذاشت و از غصه ی آیه راحت شد. (2)

تفسیر آیه

آیه به یکی از ویژگی های پرهیزکاران اشاره دارد که: آنان اگر گناهی مرتکب شوند، به زودی به یاد خدا می افتند و توبه می کنند و هیچ گاه بر گناه اصرار نمی ورزند. از تعبیر این آیه استفاده می شود که انسان تا به یاد خدا است، مرتکب گناه نمی شود. یعنی آن گاه به گناه دست می یازد که خدا را به کلی فراموش کند و غفلت تمام وجود او را فراگیرد. البته این فراموش کاری و غفلت در افراد پرهیزگار دیری نمی پاید و آنان به زودی خدا را به یاد می آورند و گذشته را جبران می کنند. آنان احساس می کنند که هیچ پناه گاهی جز خدا ندارند و تنها باید آمرزش گناهان خویش را از او بخواهند. پس به طور کلی پرهیزکاران هیچ گاه با علم و آگاهی، بر گناه خویش اصرار نمی ورزند و گناه را تکرار نمی کنند.
امام باقر علیه السلام در معنای اصرار بر گناه فرمود:
الاصرار ان یذنب الذنب فلا یستغفرالله و لا یحدث نفسه بتوبه فذلک الاصرار.
اصرار بر گناه این است که انسان پس از ارتکاب گناه، در پی آن، استغفار و توبه نباشد. (3)

پیام ها

1- ابزار شیطان برای انحراف انسان عبارت است از:
الف: دادن وعده های شیرین؛ ب: زیبا جلوه دادن گناهان و زشتی ها؛ ج: ایجاد آرزوهای طولانی در انسان؛ د: با تحریک انسان، توبه را از یاد او می برد یا دست کم به تأخیر می اندازد.
باری، خداوند برای شیطان، هیچ تسلطی بر انسان قرار نداده است. قرآن می فرماید:
ان عبادی لیس لک علیهم سلطان الا من اتبعک من الغاوین.
تو (شیطان) هرگز بر بندگان من تسلط نخواهی یافت مگر گمراهانی که از تو پیروی می کنند. (4)
2- توبه کردن وسیله ای است برای: الف: رهایی از آلودگی ها و پلیدی ها؛ ب: رستگاری در دنیا و آخرت؛ ج: آشتی با خداوند.
3- تا زمانی که انسان به یاد خداست، مرتکب فساد و گناه نمی شود. پس باید در طول شبانه روز، برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کند که هیچ گاه از یاد خدا غافل نشود.
4- غفلت از توبه و بی توجهی به آن، از گناه خطرناک تر است.
5- توبه ی فوری از گناه، نشانه ی تقواست.
6-گناه کردن، ستم به خویشتن است.
7- کسی که بر گناه اصرار نداشته باشد، پرهیزگار است؛ زیرا اصرار بر گناه، نشانه ی سبک شمردن آن و غفلت از یاد خداست.
8- تنها خداوند است که گناهان را می بخشد. پس گناهکار باید به درگاه الهی روآورد و از او طلب بخشش کند.

راه نیکان از بدکاران جداست

در سال 1302 هجری قمری علامه شیخ جعفر شوشتری که در حوزه ی علمیه نجف اشرف به تدریس شاگردان اشتغال داشت، برای زیارت مرقد امام رضا علیه السلام به ایران آمد. وقتی به شهر ری رسید، جماعتی از علمای بزرگ تهران و بزرگان دولت ناصرالدین شاه با وی دیدار کردند. ناصرالدین شاه نیز با علامه ملاقات و از وی تقاضا کرد برای اقامه ی نماز جماعت به مسجد سپهسالار (مسجد و مدرسه شهید مطهری) بروند که تازه تأسیس شده بود. شیخ هم این تقاضا را پذیرفت و در آن مسجد، نماز جماعت را برگزار کرد و منبر داشت. گفته اند در نماز جماعت و سخنرانی او نزدیک به چهل هزار نفر شرکت کرده اند.
مرحوم ملا علی خیابانی از مرحوم حاج میرزا اسدالله مجتهد تبریزی نقل می کند که روزی علامه شیخ جعفر شوشتری هنگام موعظه، این آیه را تلاوت کرد:
و امتازوا الیوم ایها المجرمون
در روز قیامت به مجرمان و گناه کاران خطاب می شود: ای مجرمان! از نیکان و مؤمنان جدا شوید. (5)
وقتی این آیه را خواند، کسانی که پای منبر او بودند چنان تحت تأثیر قرار گرفتند و منقلب شدند که بی اختیار فریاد و شیون می کردند و مجلس یک باره به محفل عزا و ناله مبدل شد. (6)

تفسیر آیه

خداوند برای بیان سرنوشت دوزخیان و فریب خوردگان شیطان می فرماید: «در روز قیامت با تحقیر به آنان خطاب می شود: ای گناهکاران امروز جدا شوید! شما بودید که در دنیا خود را در صفوف مؤمنان جا زدید و گاه به رنگ آنان درمی آمدید و از حیثیت و اعتبارشان استفاده می کردید. امروز صفوف خود را از آنان جدا سازید و با چهره ی اصلی خود ظاهر شوید. این همان تحقق وعده ی الهی است که می فرماید:
أم نجعل الذین آمنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الأرض أم نجعل المتقین کالفجار
آیا کسانی را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، هم چون مفسدان در زمین قرار دهیم؟ ! یا پرهیزگاران را تراز بدکاران؟ ! (7)

یاری فرشتگان

ابوطلحه می گوید: در برخی جنگ ها با رسول خدا صلی الله علیه و آله همراه بودم. می دیدم هنگامی که تهاجم دشمن زیاد و جنگ بر مسلمانان سخت می شد، حضرت رسول صلی الله علیه و آله این دو آیه را تلاوت می کرد:
مالک یوم الدین ایاک نعبد و ایاک نستعین
ای مالک روز جزا! فقط تو را می پرستیم و فقط از تو یاری می جوییم. (8)
چون گفته ی حضرت به پایان می رسید، می دیدم سر مشرکان از بدن هایشان جدا می شود، ولی نمی دیدم چه کسی سر کفار را جدا می کند. بدین گونه لشکر مشرکان در برابر سپاه اسلام شکست می خورد. برای این که راز این واقعه را دریابم به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله عرض کردم: «یا رسول الله! این سرها چگونه از بدن ها جدا می شوند؟ » حضرت فرمود: «ای ابوطلحه! فرشتگان الهی این کار را انجام می دهند و به کمک شما می شتابند ولی شما آنان را نمی بینید» . (9)

پیامها

1- خداوند که آفریننده ی همه جهانیان و صاحب اختیار مطلق در روز جزا است رحمت خود را بر همه ی موجودات گسترانده است. پس باید فقط او را پرستید و تنها از او یاری خواست.
خداوند نیز به کسی که چنین باشد، یاری خواهد رساند، همان گونه که پیامبر اسلام را یاری کرد.
2- باید قوانین مادی حاکم بر هستی را پذیرفت، ولی تسلیم و محکوم ماده نشد؛ زیرا اراده خدا بر همه قوانین حاکم است؛ از این رو باید گفت: «ایاک نعبد و ایاک نستعین» .
3- خواست خداوند بر خواست بنده ی خدا مقدم است. به همین دلیل عبادت که خواسته ی خداست، بر استعانت که خواسته ی بنده است مقدم آورده شده است.
4- در مقام دعا و درخواست از خداوند، اول باید حق خدا را ادا کرد و بعد از او حاجت خواست. بنابراین باید چنین گفت: «خدایا! فقط تو را می پرستیم» سپس: «فقط از تو یاری می جوییم» .

ده فرمان الهی

در پیش از اسلام، همواره بین دو طایفه ی اوس و خزرج جنگ و خون ریزی بود. در جنگی که در روز بعاث بین آنان درگرفت، خزرج شکست خورد. از این رو، «اسعد بن زراره» و «ذکوان بن عبد قیس» از طایفه ی خزرج به مکه آمدند تا با مردم آن جا بر ضد طایفه ی اوس پیمان ببندند. هنگامی که آنان به خانه ی «عتبه بن ربیعه» وارد شدند و قضیه را برای او نقل کردند، وی در پاسخ گفت: «شهر ما از شهر شما دور است، به ویژه آن که گرفتاری تازه ای پیدا کرده ایم که ما را سخت به خود مشغول ساخته است. » اسعد پرسید: «شما که در حرم امن زندگی می کنید، چرا گرفتار شده اید؟ ! »
عتبه گفت: «مردی در میان ما ظهور کرده است و می گوید: فرستاده ی خدا هستم. عقل ما را ناچیز شمرده و به خدایان ما بد می گوید. جوانان ما را فاسد و اجتماع ما را پراکنده کرده است. » اسعد پرسید: «این مرد چه نسبتی با شما دارد؟ » گفت: «فرزند عبدالله بن عبدالمطلب است و اتفاقا ازخانواده های شریف ما نیز هست» .
اسعد و ذکوان در اندیشه فرورفتند و به یاد آوردند که پیش تر از یهودیان مدینه شنیده بودند که به زودی، پیامبری در مکه ظهور و سپس به مدینه هجرت می کند. اسعد پیش خود گفت: نکند این همان کسی باشد که یهود از آمدن او خبر می دادند! سپس پرسید: «او کجا است؟ » عتبه گفت: «هم اکنون در حجر اسماعیل کنار خانه ی خدا نشسته است. او و هوادارانش در دره ای به نام شعب ابی طالب محاصره شده اند و تنها در موسم حج و عمره ی ماه رجب می توانند به مکه بیایند. به تو سفارش می کنم که به سخنان او گوش ندهی. حتی یک کلمه با او سخن مگو؛ زیرا ساحر است و در سحر و جادو، مهارتی تام دارد. »
اسعد به عتبه گفت: «پس چه کنم؟ من محرم شده ام و باید خانه ی کعبه را طواف کنم. چگونه به او نزدیک نشوم؟ ! » عتبه گفت: «در گوش های خود پنبه قرار بده تا سخنانش را نشنوی و تحت تأثیر او قرار نگیری. »
اسعد در حالی که در هر دو گوش خود، پنبه گذاشته بود به مسجد الحرام وارد شد و به طواف خانه ی کعبه پرداخت. جمعی از بنی هاشم و مسلمانان در حجر اسماعیل در کنار کعبه نشسته بودند و به تلاوت قرآن پیامبر اسلام گوش می دادند.
او در دور اول طواف، به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و یارانش نگاهی کرد، ولی به سرعت گذشت. در دور دوم طواف با خود گفت: «هیچ کس احمق تر از من نیست. چرا چنین داستان مهمی در مکه بر سر زبان ها باشد، ولی من از آن خبری نگیرم و قوم خود را از آن آگاه نکنم؟ ! » بنابراین، پنبه ها را از گوش خود بیرون آورد و به دور افکند. نزد پیامبر رفت و پرسید: «ای محمد! ما را به چه چیز دعوت می کنی؟ » پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «شهادت دادن به یگانگی خداوند و این که من فرستاده ی او هستم. سپس این آیات را که حاوی ده فرمان اخلاقی است، برای او تلاوت کرد:
قل تعالوا أتل ما حرم ربکم علیکم ألا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا و لا تقتلوا أولادکم من املاق نحن نرزقکم و ایاهم و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق ذلکم وصیکم به لعلکم تعقلون و لا تقربوا مال الیتیم الا بالتی هی أحسن حتی یبلغ أشده و أوفوا الکیل و المیزان بالقسط لا نکلف نفسا الا وسعها و اذا قلتم فاعدلوا و لو کان ذا قربی و بعهد الله أوفوا ذلکم وصکم به لعلکم تذکرون
ای پیامبر! بگو بیایید تا همه ی آن چه را خداوند برای شما حرام کرده است، به راستی بیان کنم:
1- به هیچ وجه - نه در عقیده و نه در عمل- به خدا شرک نورزید.
2- به پدر و مادرتان، احسان و احترام کنید.
3- از بیم فقر و تنگ دستی اولاد خود را نکشید؛ زیرا ما هستیم که هم به شما و هم به آنان روزی می دهیم.
4- در آشکار و نهان به کارهای زشت و ناروا نزدیک نشوید.
5- نفسی که خداوند قتل آن را حرام کرده است، نکشید، مگر آن که خداوند به حق (به حکم حق و قصاص) شما را به آن سفارش کرده باشد (و در مصلحت این احکام) فکر و اندیشه کنید (شاید رستگار شوید) .
6- هرگز به مال یتیم نزدیک نشوید مگر به طریقی که مصلحت یتیم در آن باشد تا هنگامی که به حد رشد و کمال برسد.
7- هنگام کیل و وزن، جنس را تمام بدهید(خیانت، کم فروشی و گران فروشی نکنید) ؛ زیرا ما هیچ کس را جز به قدر توانایی تکلیف نمی کنیم.
8- هنگام سخن گفتن و شهادت دادن، عدالت را مراعات کنید، هر چند درباره ی خویشاوندان و نزدیکان تان باشد.
9- به عهد خدا وفا کنید (در اوامر و نواهی خدا مطیع او باشید) . این سفارش خدا به شما است، شاید متذکر و هوشمند شوید.
10- از صراط مستقیم پیروی کنید و از راه های دیگر که موجب تفرقه و پریشانی است، متابعت نکنید. این سفارش خدا به شما است، شاید پرهیزکار شوید. (10)
اسعد هنگامی که این سخنان پرمعنی و روح پرور را شنید، به کلی منقلب شد و بی اختیار فریاد زد و گفت:
اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انک محمدا رسول الله
سپس گفت: «ای رسول خدا! پدر و مادرم فدای تو باد. من اهل یثرب و از طایفه ی خزرج هستم. ارتباط ما با برادرانمان از طایفه ی اوس به دلیل جنگ های طولانی گسسته است، شاید خداوند به کمک تو این پیوند گسسته را برقرار سازد. ای پیامبر! ما وصف تو را از طایفه ی یهود شنیده بودیم و آنان همواره ما را از ظهور تو بشارت می دادند، امیدواریم که شهر ما هجرتگاه شما گردد. »
ذکوان هم مسلمان شد و هر دو از پیامبر صلی الله علیه و آله خواستند مبلغی همراه آنان به مدینه بفرستد تا به مردم قرآن یاد دهد و آنان را به اسلام دعوت کند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، نیز «مصعب بن عمیر» را همراه ایشان به مدینه فرستاد. از آن زمان پایه های اسلام در مدینه استوار شد و چهره ی مدینه دگرگون گردید. (11)
خداوند در آیات قبل فرمان های ده گانه ی قرآن احکام ساختگی مشرکان را نفی می کند. در این دو آیه، نیز با بیان ده حکم دینی برای مردم می فرماید: به آنان بگو، بیایید تا آن چه را خدا بر شما حرام کرده است، برشمرم:
1- «هیچ چیز را شریک و همتای خداوند قرار ندهید» ؛ تأکید بر اصل توحید که اصل و اساس آموزه های دین اسلام است.
2- «نسبت به پدر و مادر نیکی کنید» . خداوند پس از بیان اصل توحید و یکتاپرستی، احترام و احسان به پدر و مادر را مطرح می کند.
3- «به دلیل تنگ دستی و فقر فرزندان خود را نکشید» . درمی یابیم در زمان جاهلیت، علاوه بر قتل دختران، پسران را هم نیز به دلیل فقر و ترس از تنگ دستی به قتل می رساندند. خداوند آنان را از این عمل نهی و ایشان را متوجه خوان گسترده ی نعمت خود می کند.
4- «به اعمال زشت و قبیح نزدیک نشوید، خواه آشکار باشد، خواه پنهان» ؛ یعنی نه تنها انجام ندهید بلکه به آن ها نزدیک هم نشوید.
امام باقر علیه السلام در معنی «ما ظهر منها و ما بطن» فرمود: «ما ظهر هو الزنا و ما بطن هو المحاله» ؛ منظور از گناه آشکار، زنا است و منظور از گناه پنهان، گرفتن معشوقه های نامشروع، پنهانی و مخفیانه است» . البته روشن است که امام علیه السلام در مقام و بیان یک مصداق گناه پنهان است وگرنه منظور آیه تنها همین مورد خاص نیست.
5- «دست خود را به خون بی گناهان نیالایید و انسان هایی را که خداوند محترم شمرده است و ریختن خون شان مجاز نیست، به قتل نرسانید مگر این که قانون الهی، قتل آنان را اجازه داده باشد» .
6- «هیچ گاه جز به قصد اصلاح، به مال یتیمان نزدیک نشوید، تا هنگامی که به بلوغ برسند» .
7- «کم فروشی نکنید و حق وزن و پیمانه را با عدالت ادا کنید. »
8- هر گاه در داوری یا شهادت و یا در هر مورد دیگر، سخنی می گویید، عدالت را رعایت کنید و از مسیر حق منحرف نشوید، هر چند درباره ی خویشاوندان شما باشد و داوری و شهادت به حق به زیان آنان تمام شود» .
9- «به عهد الهی وفا کنید و آن را مشکنید» .
10- این راه مستقیم، راه توحید، راه حق و عدالت، راه پاکی و تقوا است. از آن پیروی کنید و هرگز در راه های انحرافی و پراکنده گام ننهید؛ زیرا شما را از راه خدا منحرف می کند و تخم نفاق و اختلاف را در میان شما می پراکند» .

پی نوشت :

1- آل عمران، 135.
کسانی که چون اندرین طی راه
از آن ها زند سر، خطا و گناه
کسانی که بر نفس خود از خطا
چو رانند ظلمی ز روی هوا
همان لحظه آرند رب را به یاد
بسازند توبه بر او، آن عباد
همانا که تنها، یگانه اله
بیامرزد از خلق، بار گناه
نباشند بر زشت کاری مصر
که دانند بسیار باشد مضر
2- مجالس صدوق، مجلس 171؛ بحارالانوار، ج 63، ص 197؛ تأثیر قرآن در جسم و جان، ص 274.
3- تفسیر عیاشی در ذیل همین آیه، به نقل از: نمونه، ج 3، ص 99.
4- حجر، 42.
5- یس، 59.
به مجرم کسان گفته آید کنون
بیایید از صف خوبان برون
6- مجالس المواعظ و البکاء، صص 15 و 17، حکایت های شنیدنی؛ ج 5، به نقل از: تأثیر قرآن در جسم و جان، ص 275.
7- ص، 28
مگر فاسدان نزد پروردگار
چو مؤمن کسانند شایسته کار؟ !
و یا متقیان یزدان پرست
بگردند با فاسقان هم نشست؟ !
8- حمد، 4 و 5.
تو را می پرستیم تنها و بس
نداریم یاور به غیر از تو کس
9- نور درخشان، در تفسیر سخن سوره قرآن، ص171؛ تأثیر قرآن بر جسم و جان، ص 277.
10- انعام، 151 و 152.
بگو خود بیاید تا آن چه را
حرامش نمودست یکتا خدا
یکایک نماییم شما را بیان
«امید است گردید رهرو از آن»
نخست این که در هیچ هنگام و حال
نگردید مشرک به رب جلال
نمایید نیکی بر والدین
شما راست به گردن این حق و دین
مبادا که فرزند خود کشید
از این که مبادا فقیری کشید
که ما خویش از خوان بی انتها
به آن ها ببخشیم رزق و غذا
نگردید نزدیک بر زشت، کار
چه پنهان بود کار با آشکار
چو گردیده نفس حرام از خدا
به جز حق نریزید خون ورا
سفارش نمودست پروردگار
به این حکم ها و فرامین و کار
که شاید در این ها تعقل کنید
در این مصلحت ها تأمل کنید
نباید ز مال یتیمان خورید
ببایست از این عمل دل برید
چو بر سن رشد آمدند و کمال
به ایشان سپارید اموال و مال
دری از تجارت چو سازید باز
به میزان و باکیل سنجید باز
نکردیم تکلیف بر کس مگر
به اندازه ی طاقت هر نفر
به هنگام صحبت بگویید راست
اگر چه زیانی بر اقوام خاست
به عهدی که بستید با کردگار
وفادار مانید در روزگار
چنین است پندی که یکتا خدا
سفارش نمودست بهر شما
بود آن گه یادآور آیید چند
نصیحت بگیرید و اندرز و پند
11- تفسیر نمونه، ج6، ص 36، به نقل از: تأثیر قرآن در جسم و جان، ص 291.


نوشته شده توسط حامد پیمانی در یکشنبه 24 مرداد 1389

نظرات ()

مطالب پیشین

» آلبوم جدید و فوق العاده زیبای افشین آذری و نسیم به نام Intro
» آهنگ زیبای میثم مرشد با نام احساس
» آهنگ بسیار زیبای مهران باقری با همراهی پوریا عرفانی به نام وای بر من
» دعا برای بخت گشایی جوانان
» ماه رمضان در کشورهای جهان
» دعای هر روز ماه مبارک رمضان
» مجموعه دعای کمیل مداحان معروف - mp3
» مناجات امیر المومنین (ع)
» مناجات شعبانیه
» زیارت عاشورا
» زیارت جامعه کبیره
» زیارت ناحیه مقدسه
» حدیث کسا
» قرآن کریم به صورت فلش به علاقه مندان ::وبلاگ پیمانی::
» دعای مجیر

» لیست کامل مطالب ارسالی


درباره


سلام حامد پیمانــی هستــم با بهــترین
پســـت ها در خدمــــت شـــما عزیـزان.
***
موضوعـات وبلاگ
آموزشی،فرهنگی اجتماعی،سیاسـی
اسلامی،اس ام اس جوک،شعر عکس
نرم افزار،آهنگ،ترفنـد،موبایل،سرگرمی
طنز،عاشقانه،صحـت،کتاب الکترونیــــک
کد های جاوا،مطالـــب عمومــی و دیگر
مطالب کاربـــــردی...
***
هدف ما؟
هدف ما فقط خدمت به شما با قرار دادن
بهترین و کاربردی ترین مطالب از سراسر
دنیای انترنت و همچنان رفع نیازمندی
های شما عزیزان با بهترین مطالب روز...
مدیر وبلاگ: حامد پیمانی


لوگوی ما
<-BlogTitle->


جستجو


صفحات وبلاگ

» تبلیغات شما

صفحه اصلی | تماس با ما | اضافه به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه | طراح قالب


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by paimani
Design By : wWw.Theme-Designer.Com